Kan deze nieuwe remschijf het fijnstofprobleem oplossen?

Schema van een remschijf

Bosch heeft een nieuwe “iDisc” remschijf voor personenauto’s geïntroduceerd die tot 90% minder slijtage produceert dan eerder gebruikte remletters. Dit zou aanzienlijke vooruitgang kunnen betekenen in de strijd tegen fijnstof.

Te hoge concentraties fijnstof is een van de problemen waar grote Duitse steden als Stuttgart de afgelopen tijd regelmatig mee te maken hebben gehad. Zeker nu in de winter zorgt het weer ervoor dat er (te) veel fijnstof in de lucht ophoopt en de voorgeschreven grenswaarden van de EU ver worden overschreden.

Uitlaatgassen van auto’s zijn slechts verantwoordelijk voor een klein deel van het fijnstof

De belangrijkste oorzaak wordt algemeen beschouwd als de uitlaatgassen van auto’s van verbrandingsmotoren, sinds het VW-schandaal vooral de “vuile” diesel. Kijkend naar de feiten is dit echter niet waar. In ieder geval pas halverwege. Voertuigemissies, d.w.z. wat uit de achterkant van onze emissies komt, zijn slechts verantwoordelijk voor een klein deel van het fijnstof in de lucht. Dat blijkt uit metingen in Stuttgart, de bakermat van het ‘fijnstofalarm’.

Slijtage van banden, remmen en wegen zorgt voor massa’s fijnstof

Volgens een studie van het Rijksinstituut voor Milieu, Metingen en Natuurbehoud Baden-Württemberg (LUBW) veroorzaken automotoren slechts zes procent fijnstof in binnensteden. Veel erger daarentegen is het schuren van banden, remmen en wegdek en het permanent opzwellen van die ene, die goed is voor meer dan 30 procent. 15% hiervan komt alleen al van de remmen! In het geval van fijnstof met deeltjesgrootte PM10 (tot tien micrometer in diameter) is slijtage goed voor in totaal 85% van het probleem. Voor fijn stof type PM2.5, d.w.z. de stofkorrels kleiner dan 2,5 micrometer, worden al jaren geen overschrijdingen van de grenswaarden gemeten. Dit extreem fijne fijnstof komt vooral voor in uitlaatgassen. Dankzij de geavanceerde filtertechnologie zijn de huidige motoren echt schoon en beter dan hun reputatie – althans wat fijnstof betreft.

Betere remmen en banden zijn de oplossing – geen elektrische auto’s

De overstap naar elektrische auto’s zou de binnensteden qua fijnstof niet echt helpen. Elke auto heeft remmen en banden nodig en genereert dus permanent grote hoeveelheden fijnstof in stop-and-go verkeer. Daarnaast is de Slijtage van remmen en banden zeer giftig, het bevat een mengsel van zware metalen. De innovatieve en slijtvaste remschijf “iDisc”, die Bosch in november 2017 presenteerde, zou een echte vooruitgang kunnen betekenen in de strijd voor schone lucht in stadscentra.

90% minder slijtage door speciale coating van de remschijf

Net als de vorige modellen is de nieuwe “iDisc” remschijf gemaakt van gegoten metaal, maar is gecoat met een extra harde wolfraam-hard hard carbidlaag. Daardoor moet remmen niet alleen tot 90% minder slijtage, het moet ook Gaat twee keer zo lang mee en een beter remeffect hebben. De “iDisc” is Drie keer duurder dan normale modellen, maar nog steeds drie keer goedkoper dan een optimale keramische rem, die bijvoorbeeld in supersportwagens wordt gebruikt. Met toenemende hoeveelheden en introductie als seriecomponent zal de prijs van de “fijnstofvriendelijke” remschijf naar verwachting echter aanzienlijk dalen. De Porsche Cayenne (E3) is het eerste voertuig waarin de remschijf optioneel tegen meerprijs verkrijgbaar is.

Een goede bijdrage aan het verlagen van de concentratie fijnstof

Aangezien 15% van het fijnstof in binnensteden alleen al wordt veroorzaakt door slijtage van de remmen, moet het effect van minder schurende remletters niet worden onderschat. Als een groot aantal auto’s is uitgerust met het nieuwe onderdeel en 90% minder slijtage produceert, zou dit alleen al de lucht aanzienlijk verbeteren. We zouden een stuk dichter bij het oplossen van het fijnstofprobleem zijn. Laten we hopen dat de iDisc mkan binnenkort standaard worden en wordt in veel modellen gebruikt.