Wat is zwart ijs en wat maakt het zo gevaarlijk?

Degenen onder ons die in koudere klimaten leven, hebben minstens één keer zwart ijs ervaren. We rijden mee op een sombere winterdag en plotseling verliest onze auto tractie. Soms zijn we in staat om de controle terug te krijgen, maar dat is niet altijd het geval.

Zwart ijs is een dunne laag ijs die zich bovenop wegen en bestrating vormt. Het wordt zwart ijs genoemd omdat het zeer transparant is, dus de donkere kleur van de weg is er doorheen te zien. Het kan moeilijk zijn om van achter het stuur van een auto te zien en resulteert vaak in een onverwacht verlies van tractie wanneer je eroverheen rijdt, waardoor het erg gevaarlijk en potentieel dodelijk is.

In de Verenigde Staten gebeuren elk jaar meer dan 150.000 ongevallen als gevolg van ijs op de wegen, en meer dan 550 mensen sterven bij deze crashes. Het is dus absoluut noodzakelijk om volledig op de hoogte te zijn van wanneer, hoe en waar zwart ijs zich vormt en wat te doen als je erop wordt betrapt.

Wat is het verschil tussen zwart ijs en gewoon ijs?

Zwart ijs verschilt niet veel van gewoon ijs: het is gewoon bevroren water op het wegdek. Hoe zwart ijs bevriest op de stoep is echter anders, waardoor het volledig helder en moeilijk te herkennen is, vooral op donkere oppervlakken ’s nachts.

Wanneer vallende sneeuw en ijzel bevriezen op wegen, raken kleine luchtbellen gevangen in het ijs, waardoor het een troebeler, meer doorschijnend uiterlijk krijgt. Bij zwart ijs vormen die bubbels zich niet, waardoor het helder kan bevriezen.

Wanneer komt Black Ice voor?

Zwart ijs treedt op als het regent en de lage temperatuur van de grond zorgt ervoor dat de neerslag op het wegdek bevriest. Zwart ijs kan ook optreden wanneer de sneeuw smelt op wegen en opnieuw bevriest als de temperaturen dalen.

Hoewel zwart ijs zich overdag in de schaduw kan vormen, komt het vaker voor tussen zonsondergang en zonsopgang wanneer de temperaturen tot het laagst dalen.

Bij welke temperatuur vormt zich zwart ijs?

Zwart ijs vormt zich meestal wanneer de luchttemperatuur op of onder 32 graden Fahrenheit (0 graden Celsius) ligt. De luchttemperatuur hoeft echter niet altijd op of onder het vriespunt te zijn om het proces te starten. De kritische variabele hier is de temperatuur van de bestrating zelf. Als de oppervlaktetemperatuur van de weg onder het vriespunt ligt, ook al is de luchttemperatuur dat niet, is er nog steeds een verhoogd risico op de vorming van zwart ijs.

Waar kun je vaak zwart ijs vinden?

Je zult vaak zwart ijs vinden op wegen die in de schaduw liggen van bomen of andere objecten. Het is ook te vinden op binnenwegen, tunnels, viaducten en bruggen. Bruggen en viaducten zijn zeer gevoelig voor zwart ijs omdat ze verhoogd zijn, waardoor lucht boven en onder het oppervlak van de rijbaan kan passeren, waardoor de oppervlaktetemperatuur van een brug sneller daalt wanneer de omgevingstemperatuur daalt.

Hoe kun je zien wanneer je over black ice rijdt?

Rijden over zwart ijs is geen prettige ervaring. Onverwacht begint uw voertuig tractie te verliezen aan het wegdek en begint het te glijden, de remweg en het weggedrag van uw auto zullen ernstig worden aangetast. Pogingen om het slippen van uw voertuig te corrigeren, kunnen het probleem verergeren. Als u antisliptechnologie in uw auto hebt, kan het lampje beginnen te knipperen terwijl de auto zelf probeert het verlies van tractie zelf te compenseren.

Wat te doen als je black ice raakt tijdens het rijden?

Het eerste dat u moet onthouden als u zwart ijs tegenkomt, is om niet in paniek te raken. Als we in paniek raken, nemen we overhaaste en soms onverstandige beslissingen. Als u tijdens het rijden zwart ijs raakt, is de algemene regel om kalm te blijven en overdreven reactie te voorkomen, zo min mogelijk te doen en het voertuig over het ijs te laten passeren. Gebruik deze stappen om de controle terug te krijgen:

  • Blijf kalm en maak geen snelle aanpassingen.
  • Haal je voet van het gaspedaal. Door de auto te vertragen door je voet van het gaspedaal te halen, wordt het terugkrijgen van de controle veel gemakkelijker.
  • Trap niet op de rem. U wilt uw remmen helemaal niet gebruiken, remmen kan ervoor zorgen dat het voertuig glijdt, vooral als u te hard remt.
  • Draai voorzichtig in de slip en probeer je stuur niet te overcorrigeren. Probeer je stuur recht te houden. Als de achterkant van uw auto echter naar links of rechts begint te schuiven, draait u het stuur op dezelfde manier. Het doel hier is zachte, geleidelijke bewegingen van het stuurwiel in de richting waarin u slipt. Als je probeert te overcorrigeren en ertegenin stuurt, loop je het risico te glijden en uit te spinnen.
  • Naarmate de auto tractie krijgt, geef je voorzichtig gas. Zodra het slippen afneemt en uw voertuig rechttrekt en vertraagt, heeft u wat tractie gekregen. Druk zachtjes op het gaspedaal. Wees voorzichtig – er kunnen andere zwarte ijsplekken in de buurt.

Veiligheidstips voor het rijden in ijzige omstandigheden

Vergeet niet om altijd uw snelheid te verlagen tijdens het rijden in ijzige omstandigheden (wanneer de temperaturen rond het vriespunt liggen). Het verlagen van uw snelheid geeft u meer controle over uw voertuig. Het is ook essentieel om een veilige afstand te houden tussen uw auto en het voertuig voor u. Een volgafstand van minimaal 5 seconden is ideaal. Zorg ervoor dat uw banden correct zijn opgepompt en voldoende profiel hebben, en rijd ten slotte niet in ijzige omstandigheden met uw cruise control ingeschakeld.

Nu u alles weet over zwart ijs, kunt u ons artikel lezen over hoe u uw auto kunt beschermen tegen hagelschade. We leggen ook uit wat je moet doen als je wordt betrapt op het rijden in een hagelstorm.